*

1984MeniJo

Hallituksen markkinointistrategia

  • Tuottavuusloikka
    Tuottavuusloikka

Sipilän hallituksen jo säälittävän läpinäkyväksi käynyt toimintatapa on: ensin lasketaan vauhko elefantti posliinikauppaan, sitten norsun rällästystä hillitään jonkin verran ja kansaa kurittavat toimenpiteet tehdäänkin lievempinä – siihen tapaan kuin alun perin on ollut tarkoitus.

 

Koulutus ilmoitetaan hallituksen ”kärkihankkeeksi” leikkaamalla siitä 600 miljoonaa – asiasta nousee aiheellinen kohu. Sitten koulutuksen ”kärkihankkeisiin” satsataan kolmesataa. Miinusta tulee 300 milliä, mikä lienee ollut alun pitäen tarkoitus, mutta kun plussa esitetään miinuksen jälkeen, kansan toivotaan muistavan vain sen plussan. Kokoomuksen ajama välttämätön päivähoitomaksujen korotus perutaan, ja pisteet yrittää kerätä kokoomus itse. Tähän jallitukseen jopa hampaaton, hallituksen seurakoiran rooliin vajonnut valtamediakin uskalsi puuttua, niin räikeä se oli.

 

Tämän kansan luottamusta politiikkaan rapauttavan strategian tarkoitus on tietenkin se, että leikkaukset menevät paremmin läpi kun ensin leikataan kohtuuttomasti (jolloin hallituksen suosio ehkä hetkellisesti notkahtaa) ja sitten muka ”satsataan” samaan asiaan. Tuon leikkausta seuraavan takaisinvedon päämääränä on nostattaa hallituksen suosiota, vaikka toimenpiteiden lopputulos on leikkaus, jota ei ole tarkoitus havaita em. silmänkääntötempun vuoksi. Mutta jatkuttuaan jo toista vuotta propagandan teho on pahasti haalennut, joten suosittelen hallitukselle aiheen opiskelua mieluummin USA:sta kuin Venäjältä.

 

Lieneekö tämä kömpelö strategia suunniteltu vai ei, sitä emme saa tietää ennen kuin joku asianosainen on eläkkeellä ja kertoo siitä muistelmissaan. Itse odotan kiihkeästi varsinkin Suomen 1990-luvulla kohtalokkaasti euroon liittäneiden poliitikkojen ja pankkimiesten muistelmia, jossa kansan tehokas harhautus vihdoin myönnetään – silloin toki on itse asian kannalta myöhäistä, mutta asianosainen voi tunnustaa syntinsä kansanrippi-istuimessa ja yrittää näin puhdistaa omaatuntoaan.

 

Nykyhallitus käyttää myös tehokkaaksi todettuja eufemismeja, kuten ”tuottavuusloikka”, joka tarkoittaa palkkojen alentamista ja sitä kautta työttömyyden lisääntymistä ja omistajien voittotuottojen ”loikkaa”. Yhteiskuntasopimuksella tarkoitetaan toisen osapuolen alistumista toisen määräysvaltaan, ja siksi nimi muutettiin kilpailukyvyksi, josta on vaikeampi saada otetta – kysehän on tulopoliittisesta kokonaisratkaisusta, jota nimitystä työnantajapuoli ei suostu sopimuksesta käyttämään. Kiertoilmaisustrategia on lainattu liike-elämältä, jolla ei ole ongelmia, vaan pelkkiä ”haasteita”. Petosta vai itsepetosta, sen voi jokainen itse päätellä.

 

Kun taloususkonto on jo sivuuttanut Suomen vanhan valtionuskonnon, on uskovaista kansaa helppo harhauttaa syöttämällä sille numeroita numeroiden perään. Numeroilla on maaginen vaikutus.

 

Kyllä kansa uskoo. Sen hallitus tietää – ja sen mukaan myös toimii.

 

Tämän kirjoituksen julkaisin liki sellaisenaan vuosi sitten. Onko mikään muu muuttunut kuin se, että SSS on vaihtunut SOS:iksi, se on helposti jokaisen nähtävissä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

9Suosittele

9 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

Toimituksen poiminnat